Met deze 5 voedingsmiddelen krijgen we het meeste zout binnen

0
1

zout

Van al het zout dat we binnenkrijgen, voegen we slechts twintig procent zelf toe aan ons eten. De rest komt uit keukenzout dat fabrikanten toevoegen aan producten, zoals brood en kant-en-klaarmaaltijden. Met deze voedingsmiddelen krijgen we in Nederland het meeste zout binnen!

In brood zit natuurlijk lang niet zoveel zout als in chips of pizza. Maar omdat veel mensen elke dag een paar boterhammen eten, krijgen Nederlanders op deze manier relatief veel zout binnen. Zeker als het brood wordt belegd met een paar plakken overheerlijke Hollandse kaas, boterhamworst of gerookte ham.

Top 5 ‘zoutste’ producten

1 – brood
2 – vleeswaren en vlees (onbewerkt vlees zouten we zelf)
3 – kaas
4 – sauzen en soepen
5 – kant-en-klaar maaltijden

Minder kant-en-klaar producten kopen

De gezondste en lekkerste manier om minder zout binnen te krijgen, is door zo min mogelijk bewerkte producten te eten. Kortom, door minder pakjes en zakjes te gebruiken, minder kant-en-klaar maaltijden te eten en gewoon je eigen dressings en sausjes te maken. Minder volkorenbrood eten lijkt niet verstandig, gelet op de belangrijke voedingsstoffen die erin zitten, waaronder vezels en jodium. Op de site van het Voedingscentrum vind je honderden recepten waarvoor je geen kant-en-klare pakjes hoeft te gebruiken. Dit zijn ook handige foefjes om zoutarm en toch lekker te koken. Scheelt toch zeker een paar gram!

Lees ook  Samen eten belangrijke geluksfactor voor mensen

Hoeveel is zes gram?

Het Voedingscentrum adviseert om per dag niet meer dan zes gram zout te eten. Dit is ongeveer een grote theelepel fijn zout. Meer zout eten kan leiden tot een hoge bloeddruk, wat weer de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Ook je nieren moeten extra hard werken om het natrium in het zout via de urine uit je lichaam te verwijderen. Hierdoor kunnen je nieren op den duur beschadigen.

Lees ook  Jochie (3) loopt weg van huis om op avontuur te gaan

Bron:margriet.nl

 

DELEN